Roeland Hendrikx Ensemble

Aperitiefconcert: Beethoven goes classic

 

De Beethoven wiens 250ste verjaardag we in 2020 vieren wordt vooral herdacht als een visionaire gigant wiens metafysische ideeën over mensheid en kosmos uitmondden in alsmaar expansievere symfonieën. Maar Ludwig had gelukkig ook een leven vóór al dat geweld, en in dit programma brengen we hulde aan de jongeman die zich aanvankelijk binnen de grenzen van de klassieke kamermuziek wou onderscheiden.

Het aanstekelijke ‘Klarinettrio op. 11’ ontstond in 1797 en wordt dankzij de ongewone bezetting voor klarinet, klavier en cello gewoonlijk niet tot Beethovens trio-output gerekend, al heeft het stuk op diverse manieren faam verworven. Zijn bijnaam “Gassenhauer” dankt het aan de aria ‘Pria ch’io l’impegno’ van Joseph Weigl, die in de laatste jaren van de 18de eeuw een echte hit (hauer) was in de Weense straten (gassen).
 
Van het tweede trio op het programma (het “conventionele” ‘Pianotrio WoO. 38’) was men lange tijd niet zeker wie het geschreven had: het stuk werd postuum gepubliceerd nadat Beethoven-intimi Carl Czerny en Ferdinand Ries formeel bevestigd hadden aan uitgever Dunst dat het echt van Beethoven was. Het stuk werd nog vóór Beethovens vertrek naar Wenen gecomponeerd (vermoedelijk in 1790 of 1791) en het ademt de innigheid en elegantie van “papa” Haydn uit.

De ‘Frühlingssonate op. 24’ uit 1801 – hier in een bewerking voor klarinet en piano – is een rijper werk dan de twee trio’s: het is de eerste viool- en pianosonate die kon rekenen op bijval van recensenten en publiek nadat de eerste vier als gezocht, gekunsteld en dor waren afgemaakt. In ‘op. 24’ vindt Beethoven de correcte balans tussen violist (klarinettist) en piano, en de muziek is toegankelijker en een stuk meer “cantabile” dan de voorgangers.


Programma:
Trio opus 11 ‘Gassenhauer’    
Ludwig von Beethoven
Sonate opus 24 ‘Frühling Sonate’    
Ludwig von Beethoven (arr. voor klarinet&piano)  
Trio opus 38            
Ludwig von Beethoven
Roeland Hendrikx Ensemble
Liebrecht Vanbeckevoort – piano
Han Bin Yoon – cello


Roeland Hendrikx – klarinet

In 2015 richtte Roeland Hendrikx zijn eigen kamermuziekensemble op, dat zich in essentie toespitst op het rijke repertoire voor klarinet, piano en strijkers.

Hoewel hij zijn naam gaf aan het ensemble, en er de drijvende kracht en inspirator van is, werkt Roeland uitsluitend met gelijken en gelijkgezinden. Die worden gekozen in functie van hun technische en expressieve vakmanschap, maar ook op basis van de strepen die ze elders hebben verdiend, en de eigenheid die ze aan de chemie van het samenspelen bijdragen.

Omdat het Roeland Hendrikx Ensemble werkt met een klein aantal musici, kan het – veel meer dan occasionele formaties – als laboratorium fungeren waarin diverse geesten en stijlen samen naar één overdonderend smeltpunt toewerken.

 

 


Praktisch

afbeelding a-kaart
genre
prijzen
  • Kassa: 16 euro
  • VVK: 14 euro
  • Kansentarief: 2 euro

Extra

Wat past er beter bij klassieke muziek dan lekker eten en drinken? Cultuurcentrum Merksem trakteert na het concert met een heerlijk broodje en glas cava of fruitsap.