Het MAK neemt je mee naar twee boeiende expo’s in Namen en Luik.

Musée Felicien Rops - Namen

Félicien Rops werd geboren in 1833 en overleed in 1898. Hij leefde in de 19e eeuw, een tijdperk dat ingrijpend veranderde door de industriële vooruitgang, de evolutie van de zeden en de moderniteit, waaruit de kunststroming het symbolisme zou ontstaan.

“Ik breng mijn dagen door in zelfbeheersing en ik heb ongelooflijk veel zin deze beteugeling door conventies in een opwelling te doorbreken. Dit juk waarmee beschaafde samenlevingen de primitieve natuur in toom houden […]. Vertrekken ver weg van de ‘wereld zoals het hoort’ om eindelijk een leven te leiden van opwinding en actie .”

Het museum ziet zichzelf als de plaats waar dit buitengewoon temperament tot uitdrukking komt en wijdt meer dan 700 m² aan de schilderijen, tekeningen, gravures en brieven van de kunstenaar.

La Boverie - Luik
Ceci n’est pas un corps. Hyper Realism Sculpture

Hyperrealisme is een kunststroming die in de jaren ‘70 in de Verenigde Staten opdook. Het abstracte de rug toekeren en proberen om een nauwkeurige weergave van de natuur voor te stellen tot het punt dat de toeschouwers zich soms afvragen of ze te maken hebben met een echt lichaam. De hyperrealistische kunstenaar creëert een soms amusant, soms verstorend, maar steeds een betekenisvol kunstwerk.

Met een selectie van een vijftigtal hyperrealistische beeldhouwwerken van de grootste
namen in de hedendaagse kunst (George Segal, Ron Mueck, Maurizio Cattelan, Berlinde De Bruyckere, Duane Hanson, John De Andrea…), geeft de expositie ‘Ceci n’est
pas un corps. Hyperrealism Sculpture’ een weergave van de evolutie van de menselijke gestalte van de jaren 1970 tot vandaag.

De titel van de expositie, uiteraard geleend van Magritte en zijn bekende pijp, is niet meer onschuldig dan de zijne. Wat is kunst, lijkt de kunstenaar te vragen aan de toeschouwer van zijn schilderij? Hoe gedetailleerd en hoe perfect mogelijk de contouren en de textuur gemodelleerd zijn naar het echte, wat is de omzetting ervan op het doek, zo niet de illusie van dit echte? Alsof de kunstenaar elke keer hij dichter bij de echte kwam, hij onder zijn gebaar kon wegglippen. En meer fundamenteel, heeft
kunst de functie van verbeelding van de werkelijkheid?

De stad Luik en La Boverie zagen de unieke kans om deze expositie op hun kalender te zetten. Het is de laatste stop van een wereldtournee na het Museum voor Schone Kunsten in Bilbao (Spanje), het Museum voor Hedendaagse Kunst in Monterrey (Mexico), de National Gallery in Canberra (Australië) en de Kunsthal Rotterdam.

Tijdschema ov.
08.00 uur: vertrek met bus
10.00 uur: bezoek met gids Felicien Rops - Namen
12.30 uur: lunch
15.00 uur: bezoek met gids La Boverie - Luik
17.00 uur: afterdrink
19.00 uur: aankomst in Merksem

Praktisch

genre
prijzen
  • Basis: 50 euro
locatie
  • Op locatie

Extra

€ 50 - Incl. tickets, gidsen, bus, lunch en afterdrink