Sarah Smolders (°1988, Antwerpen) denkt na over heel specifieke plaatsen. Wanneer ze een werk heeft afgerond, documenteert ze het op een systematische manier, wat resulteert in een beeld dat opnieuw kan worden ingezet in haar praktijk. Op deze manier ontstaat een werkproces van voortdurende herpresentatie, reframing en heropvoering van beelden.

In haar in-situ interventies wordt een soort trompe l’oeil zichtbaar, die de kristallisatie van een bepaalde ruimte oproept, en balanceert tussen verschijnen en verdwijnen. Deze conceptuele oefening van de herpresentatie van plaatsen begon in 2011, met de nooit eindigende reeks Studio Floor, waarin Sarah Smolders jaarlijks de vloer van haar atelier kopieert op een schaal van één op één, als een soort archeologisch onderzoek naar de sporen van de jaarlijkse activiteit in haar atelier.

Sarah Smolders is geïnteresseerd in het gebruik van verf als stoffelijkheid. Door zich te richten op de chemische procedures van het mengen van olieverf, acrylverf, vernis, spuitbus enzovoort, verliezen de werken het karakter van illustratie en krijgen ze het vermogen om zichzelf te representeren. Ze kopiëren niet de werkelijkheid, maar staan op zichzelf. Ze vormen als het ware een eigen werkelijkheid, eentje die voortdurend in beweging is, gevangen en opnieuw ingekaderd, vervangen en opnieuw in beeld gebracht.


Praktisch

afbeelding a-kaart
genre
prijzen
  • Gratis