Op een grof, korrelig doek – als een wazig geworden foto – wordt de gemuteerde herinnering van Eyckermans geconstrueerd, een kopie van een kopie van een herinnering. En wat is een herinnering anders dan een weergave (lees: een kopie) van een verleden werkelijkheid? De foto wordt aangepast aan het doek. Er worden aspecten veranderd, verwijderd en toegevoegd. Met hier en daar een pointillistische afwerking neigt het schilderij nog meer naar zijn fotografische oorsprong. De techniek brengt beweging in het beeld, maakt het dynamisch. Net zo dynamisch als de herinnering op zich. De puntjes verf scheppen de illusie van licht. En licht stelt ons in staat om te kijken.

Schilderen is voor Eyckermans pure liefde. En bij pure liefde moet het blijven. Zijn werk vertrekt vanuit de persoonlijke waarneming, maar staat uiteindelijk op zich. Eens een werk voltooid is, is het aan de kijker om ermee aan de slag te gaan.

Eyckermans haalt zijn inspiratie zowel uit de Belgische schilderkunst van de twintigste eeuw als uit de Assyrische en Egyptische bas-reliëfs. Die werken mogen dan eeuwenoud zijn, ze stralen een ontzettende kracht uit. Bovendien zijn ze bedrieglijk simpel. Vlak en diepteloos als ze lijken op het eerste gezicht, zijn de beelden in die bas-reliëfs zo geplaatst en geordend dat ze een machtige diepte creëren. Op dezelfde manier wekt Eyckermans in zijn schilderijen uit twee dimensies een driedimensionaal beeld tot leven.

Wat hem aantrekt in de schilderkunst van bijvoorbeeld Jean Brusselmans, Floris en Oscar Jespers of Ensor is hun weergave van een pure Belgische werkelijkheid. De wereld zoals zij die kenden en rondom zich zagen. Een kopie (in alle ambigue betekenissen van het woord) van hun waarnemingen. Ook Eyckermans schildert zijn directe omgeving. Hij schildert wat hij meemaakt en wat hij ziet.

Eyckermans probeert niet te choqueren of de wereld te verbeteren. Hij wil zijn tijdelijkheid en die van de mensen rondom hem vangen en vastleggen in verf. Hij zet de wereld letterlijk naar zijn hand. Een moment wordt foto, de foto een collage en de collage een schilderij. De herinnering, de werkelijkheid zoals die was, verandert onder zijn penseelstreken. En uit beelden die direct refereren aan het geleefde ontspruit iets volstrekt origineels. Een echte Eyckermans.


--------------------------------------------
kunstINgang
#14 Kelly Schacht
#13 Bendt Eyckermans
#12 Thé van Bergen
#11 Michèle Matyn
#10 William Ludwig Lutgens
#09 Wesley Meuris
#08 Ria Pacquée
#07 Dries Segers
#06 Vincent Geyskens
#05 Arnaud De Wolf
#04 Roeland Tweelinckx
#03 Nel Aerts
#02 Klaas Rommelaere
#01 Benny Van den Meulengracht – Vrancx


Praktisch

prijzen
  • Gratis

Extra


Openingsuren kunstINgang:

maandag: 15.30 - 21.00 uur
dinsdag: 10.00 - 21.00 uur
woensdag: 10.00 - 21.00 uur
donderdag: 10.00 - 21.00 uur
vrijdag: 10.00 - 21.00 uur
zaterdag: 9.00 - 13.00 uur
zondag: gesloten

In schoolvakanties is de tentoonstelling geopend van dinsdag t.e.m. vrijdag tussen 10.00 en 16.00 uur.
De tentoonstelling is ook buiten de openingsuren toegankelijk voor wie naar een voorstelling komt.